X
تبلیغات
رندان مست

رندان مست

موسیقی ایران و جهان

«شوري ديگر» منتشر شد

مجموعه آلبوم موسيقي «شوري ديگر» اثر تازه گروه‌ كامكارها به دو زبان فارسي و كردي در سه سي‌دي توسط موسسه فرهنگي‌هنري مشكات در بازار موسيقي عرضه شد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني موسيقي ايران، در اين مجموعه كه شامل كنسرت‌هاي سال 86 و 87 اين گروه به مناسبت روز جهاني موسيقي و سالروز تاسيس خانه موسيقي در تالار بزرگ كشور است، اشعاري از لنگستن هيوز شاعر انگليسي با ترجمه احمد شاملو، نيما، ابتهاج، ساوجي و خيام خوانده شده است.
در مجموعه «شوري ديگر»، يك لوح مختص به آثار فارسي اين گروه دارد و در دو لوح ديگر آثار كردي گروه گنجانده شده است كه عدنان كريم از خوانندگان مطرح كردستان عراق نيز در اين مجموعه به زبان كردي خوانندگي كرده است.
اين مجموعه، داراي 35 قطعه است كه در آن قطعاتي همچون «به ياد مادر» و «شيرين» اجرا مي‌شود. «شيرين» از ساخته‌هاي هوشنگ كامكار است كه در مراسم اهداي جايزه صلح نوبل اجرا شده است. اثر تازه كامكارها، داراي خطوط آوازي متعدد است و از گروه كر به صورت چندصدايي استفاده شده است. هوشنگ كامكار به عنوان آهنگساز در اين اثر، با برداشتي آزاد از ريتم‌هاي خانقاهي، فضاي پرشوري را در دستگاه شور ارائه كرده است.
در «شوري ديگر» سه نسل از گروه كامكارها حضور دارند و شروين مهاجر، ارژنگ سيفي‌زاده وعدنان کریم به عنوان ميهمان در كنار اين گروه هنرنمايي مي‌كنند.
اين اثر علاوه بر مجموعه صوتي، قرار است به زودي در قالب دي‌وي‌دي تصويري منتشر شود.
«شوري ديگر» تازه‌ترين اثر گروه كامكارها توسط موسسه فرهنگي هنري مشكات به تازگي منتشر شده است.

 

نوشته شده در تاريخ سه شنبه سی و یکم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

کنسرت همایون شجریان و گروه «همنوازان حصار» به‌مدت دو شب تمدید شد. بنا به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این برنامه در روزهای جمعه و شنبه، سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه ساعت ۱۹ در تالار اندیشه‌ی حوزه‌ی هنری برگزار خواهد شد. [کروکی محل برگزاری]

به‌گفته‌ی علی قمصری، سرپرست گروه، این اجرا به‌لحاظ تعداد قطعات و نوازندگان هیچ تفاوتی با کنسرت‌هایی كه در برج میلاد در روزهای سی‌ام و سی‌ويکم فروردین برگزار می‌شود، ندارد. زمان پیش‌فروش بلیت‌های این اجرا به‌زودی اعلام می‌شود و قيمت بليت‌ها نيز قطعاً با اجرای برج ميلاد متفاوت خواهد بود.

بنا به اعلام سایت دل‌آواز، فروش بلیت این کنسرت از طریق سایت شجریان‌کنسرت از ساعت ۱۰ صبح روز چهارشنبه اول اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد.

نوشته شده در تاريخ سه شنبه سی و یکم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

آهنگساز آلبوم «آب، نان، آواز» معتقد است ویژگی اصلی این اثر، روایتی و تصویری بودن آن است.

علی قمصری نوازنده و آهنگساز در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران با بيان اين مطلب درباره اثر جدید خود «آب، نان، آواز» به خوانندگی همایون شجریان افزود: در این آلبوم به لحاظ موسیقایی، بیشتر تاکیدم بر نگاه فرمال بر موسیقی ایرانی بوده  است. به‌طوری که اکثر قسمت‌های این مجموعه با سازبندی ایرانی نوشته شده است به غیر از دو قطعه که قرار نبود در آلبوم گنجانده شود که به دلیل مجوز نگرفتن بعضی قطعات، بعدا به آن اضافه شد.
وی با بیان اینکه نوازنده‌های این مجموعه هر کدام از بهترین‌ها هستند و این مجموعه با همدلی‌شان نتیجه گرفت، گفت: بستری که سنت موسیقی ایرانی برای ما می‌سازد و ما می‌توانیم براساس آن مانور دهیم به ما نمی‌گوید که محزون یا شاد باشیم بلکه نحوه عملکرد موزیسین روی آن است که چنین فضایی را ایجاد می‌کند. البته به اعتقاد من خود به خود حزنی ناخودآگاه در کارهای ایرانی وجود دارد که به مسائل و دلایل تاریخی مربوط می‌شود. اما موسیقی ایرانی دارای بکارتی است که من سعی کردم از آن استفاده زیادی بکنم.
قمصری درباره وجود تحرک و سرعت بالا در آثارش توضیح داد: بخشی از وجود سرعت و حرکت در آلبوم «آب، نان، آواز» و اثر قبلی من مربوط به مقتضیات سن من است و بخش دیگر آن نیز به شخصیت من بازمی‌گردد. من همواره دوست دارم زندگی‌ همراه با نوسانی داشته باشم بنابراین در آهنگ‌هایم نیز چنین فضایی وجود دارد.
این آهنگساز در ادامه بیان کرد: به اعتقاد من در موسیقی ایرانی به دلیل آنکه معمولا به صورت گوشی و سینه به سینه یادگیری صورت گرفته است معمولا بار تکنیکی کار برعهده ارکستر بوده و خواننده مجبور بوده است همراه با آن عمل کند که در این شرایط حق انتخاب از آهنگساز گرفته می‌شود. من با این موضوع مشکل دارم و سعی کرده‌ام با آن مبارزه کنم. در تاریخ موسیقی جهان مشاهده می‌کنیم که کارهای بسیار خوبی برای آوازخوانان نوشته شده است که بعضا حیرت‌آور هستند. این مساله در موسیقی ما متاسفانه کمتر دیده شده است و آوازخوانان ما به صورت عادت‌شده، آواز می‌خوانند. در نتیجه من سعی کرده‌ام روی مانورهای خواننده در آهنگسازی بیشتر کار کنم و به جای یک فضای روتین و ساده، تلاش کردم در حد توانایی‌های بالای خواننده‌ای مانند  آقای همایون شجریان که در کنار اشراف به ردیف دستگاهی از نظر علمی نیز توانا هستند  آهنگسازی کنم.
علی قمصری به همراه گروه همنوازان حصار و با خوانندگی همایون شجریان 30 و 31 فروردین‌ماه و ۳و۴ اردیبهشت در سالن همایش‌های برج میلاد کنسرت اجرا مي‌كند.

نوشته شده در تاريخ سه شنبه سی و یکم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

سعید جعفرزاده همای ، متولد 1358 در احمد سرگوراب شفت (درحومه فومن) بدنیا آمد و دوران کودکی و نوجوانی خود را در آنجا سپری نمود.

او دیپلم خود را از هنرستادن كمال الملك رشت ( مرکز استان گیلان) با موفقیت كسب نمود . به سبب وجود علاقه وافر ، او در رشته شعر ، آواز وآهنگ دانشگاه آزاد تهران قبول شد و با ساز تخصصی سه تار وپیانو تحصیلات خود را در دانشگاه بپایان رساند .

در زمینه هنر آواز ، افتخار شاگردی اساتیدی همچون فریدون پوررضا ، سید كمال الدین عباسی ، هنگامه اخوان ، كریم صالح عظیمی را دارد و همچنین در باب زمینه شعر و ادبیات فارسی از محضر استایدی همچون استاد دكتر علیقلی محمودی بختیاری ، استاد حبیب نبوی ، استاد محمود طیاری و استاد دادبه ، بهره مند گردید .

نوشته شده در تاريخ دوشنبه سی ام فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

این آلبوم که با همکاری ارکستر سمفونیک روسیه به رهبری سرگئی اسکریپا ضبط شده در بردارنده  شش قطعه به اسامی ”ناگهان رستاخیز”، “آتش است و..”، “با من خاک نشین”، “… و زخم ستان”، “رستخیز” و “زمان کل” است.

احمد پژمان در مقدمه داخل جلد این آلبوم آورده است: من در سرزمین ابر مردان کلام های آهنین به دنیا آمده ام؛ در سرزمین مولانا که آتش همیشه افروخته بیشه اندیشه است. سرزمین ابر مردی که کلام رندانه اش گاهی به کلام اولین و آخرین شانه می زند دمی که جنگ افروزان هفتاد و دو ملت، همه را عذر می نهد و می گوید چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند. همیشه بر این آرزو بوده ام که با اثری به زبان موسیقی، همه احساس درونیم را به ایشان بیان دارم و ادای احترامی کنم بدین بزرگان، به ابر مردان بزرگ شعر پارسی.

در ادامه این مقدمه پژمان می نویسد: این مجموعه را(که می توان اورتوریو نامیدش) با همه تاثیری که در من داشته تصنیف کرده ام و همواره براین باور بوده ام که اثرم توان همدوشی با کلام عظیم ایشان را ندارد. همه تلاشم بر این بود که سندی باشد نشان عشق و ارادتم به این بزرگان و تعارفی در کار نیست که برگ سبزی است تحفه درویش. و در آخر اثرم را به سرزمینم تقدیم می کنم که گهواره و موطن بزرگانی چنین بوده است.

نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و نهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

موسیقی ایرانیان – مهناز تقی زاده: سیاوش ناظری (خواننده و آهنگساز) تک آهنگی بنام «جاوید ایران» را از طریق سایت موسیقی ایرانیان منتشر کرده که می توانید در ادامه دانلود کنید، او درباره این آهنگ به خبرنگار موسیقی ایرانیان گفت: «همیشه می اندیشیدم که با زبانی نغز و کوتاه، آنچه نسبت به مام وطن در جان می پرورانم را بر بالهای موسیقی بنشانم و فریادش زنم که همه این تفکرات، زمینه را برای خلق آهنگ جاوید ایران فراهم کرد.»
سیاوش ناظری در ادامه با تقدیم این آهنگ به کاربران موسیقی ایرانیان و هم میهنانش افزود: «امید دارم که سرزمینم و مردمان مهربانش، پیام من را به جان و دل بشنوند. این آهنگ را به کاربران سایت موسیقی ایرانیان و خاک پاک ایران زمین تقدیم میکنم.»

نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و نهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

گروه‌های سه گانه شیدا به آهنگسازی و سرپرستی محمدرضا لطفی روزهای 30 و 31 اردیبهشت در تالار اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد به روی صحنه می‌روند.

به نقل از روابط عمومی موسسه آوای شیدا، در این کنسرت‌ها آثار جدیدی از محمدرضا لطفی توسط گروه‌های سه‌گانه شیدا به اجرا درخواهد آمد.
خوانندگی این کنسرت‌ها را نیز محمد معتمدی، امیر اثنی عشری وعلیرضا فریدون پور بر عهده دارند.
به مناسبت این کنسرت، محمد رضا لطفی بیانیه ای در خصوص روند برگزاری کنسرت‌ها منتشر کرده که متن آن به شرح زیر آمده است:
مردم شریف ایران، با این که برگزاری کنسرت‌ها در داخل کشور هنوز با دشواری‌هایی مواجه است و گروه‌هائی تلاش دارند تا با نگاهی غیرواقع‌بینانه نسبت به فعالیت اندک اهل موسیقی موضع‌گیری کرده و جو را تحت تاثیر قرار دهند، اما باید توجه داشت، همان گونه که اهالی سینما و تئاتر و نیز گالری‌های هنری به کار حرفه‌ای خود پرداخته و فعال هستند، شایسته است جامعه موسیقی ما نیز هماهنگ با بقیه تخصص‌های هنری گام بردارند، تا کنسرت‌ها و دیگر فعالیت‌های موسیقی متوقف نشده و راه عبور را به مدنیت اجتماعی و فرهنگی هموار سازند. همچنین تاکید می‌شود، سفارت‌های دول غربی تلاش دارند تا هنرمندان و حتی هنرجویان با استعداد موسیقی و دیگر رشته‌های هنری را با دادن ویزاهای چند ساله راهی غرب کنند تا بضاعت فرهنگی و هنری ایران تضعیف شود. این سیاست و روش‌های آنها باید از یک سو وزارت ارشاد را که مدعی خدمتگزاری به فرهنگ ایران است، بر آن دارد که شرایط بهتر و مساعدتری را برای فعالیت هنرمندان فراهم کند و از سوی دیگر نیز فعالیت و حضور مسئولانه هنرمندان در ایران را می‌طلبد. هنر ما همیشه برای مردم ایران بوده و هست و مخاطب هنری ما تنها دولتمردان نیستند و این مردم هستند که سرنوشت کشورشان را رقم می‌زنند.



منبع: روابط عمومی آوای شیدا
نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و نهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

کنسرت همایون شجریان به همراه گروه همنوازان حصار از فردا در تهران آغاز می‌شود.

در این کنسرت که 30 و 31 فروردین در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، همایون شجریان به همراه گروه همنوازان حصار متشکل از علی قمصری :آهنگساز و نوازنده تار، سهراب پورناظری :کمانچه، سامان صمیمی:کمانچه، نگار خارکن:کمانچه آلتو، مصباح قمصری:بم کمان، علی اصغرعربشاهی:تار، نوشین پاسدار:عود، حسین رضایی نیا:دف، همایون نصیری:دمام و سازهای کوبه‌ای و آیین مشکاتیان:تنبک و کوزه به روی صحنه می‌رود.
در این کنسرت گروه گزیده‌ای از آلبوم های «نقش خیال» و «آب، نان، آواز» را به آهنگسازی علی قمصری اجرا خواهند کرد.همچنین در این دو اجرا همایون شجریان قطعه هوای گریه از ساخته‌های ضرابیان را نیز می‌خواند.
کنسرت همنوازان حصار 30 و 31 فروردین ساعت 20 در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و نهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری
دستگاه: ماهور
شعر: حافظ
اجرا: لندن - گروه شهناز

چــو پــرده‌دار بـه شمشیـــر می‌زنــد همــه را
کســـی مقـیـــم حـریـــم حـــرم نخواهـد ماند

چه‌جای شکر و شکایت ز نقش نیک و بد است
چـو بـر صحیفــه‌ی هستـی رقـم نخواهـد ماند

ســرود مجلــس جمشیــد گفتـه‌انــد ایـن بـود
کـه جـــام بــاده بیـــاور کـه جـــم نخواهـد ماند

غنیـمـتــی شمــر ای شمــع وصــل پــروانــه
کـه ایــن مـعـامـلــه تـا صبـحــدم نخواهـد ماند

تـوانـگــــرا دل درویــــش خـــود بــه‌دســت آور
کـه مـخـــــزن زر و گــنــــــج درم نخواهـد ماند

بـــدیـــن رواق زبــرجـــد نـوشـتـــه‌انـــد بـه زر
کـه جــز نـکــویــی اهـــل کـــرم نخواهـد ماند

ز مـهـربـانــی جــانــان طــمــع مـبُــر حــافـــظ
کـه نقــش جــور و نشـان ستــم نخواهـد ماند

حافظ


حجم:                ۲.۱۵ مگابایت
مدت:         ۹ دقیقه و ۱۰ ثانیه

لینک دانلود غیرمستقیم
دانـلود کـنـیـد: آواز ماهور - اجرای لندن

نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و هشتم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

با استقبال گسترده‌ی علاقه‌مندان شرکت در کنسرت همایون شجریان در تهران، گروه برگزاری کنسرت درصدد است تا این اجرا را برای یک شب تمدید کند. محمدعلی رفیعی، مدیر برنامه‌های شرکت دل‌آواز توضیحاتی در این‌باره ارایه کرد.

به‌گزارش وب‌سایت «شجریانی‌ها»، رفیعی با بیان اینکه استقبال گسترده‌ی علاقه‌مندان موجب تلاش برای تمدید این کنسرت است اعلام کرد: «در نظر داشتیم که روز چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹، کنسرت را تمدید کنیم که این مهم امکان‌پذیر نشده‌است.»

وی همچنین اعلام کرد: «تمدید کنسرت همایون شجریان در تهران قطعی نیست و در تلاشیم تا یک شب دیگر به این اجرا اضافه کنیم.»

مدیر برنامه‌های شرکت دل‌آواز همچنین درباره‌ی بهای بلیت‌های ارایه‌شده برای شرکت در کنسرت تهران ابراز داشت: «قیمت‌های این کنسرت به نسبت اجراهایی که در این سالن انجام می‌شود، در پایین‌ترین سطح خود است و این موضوع همواره مورد توجه ما بوده است.»

گفتنی‌ست فروش بلیت کنسرت همایون شجریان و گروه «همنوازان حصار» به‌سرپرستی علی قمصری روز پنج‌شنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۹ به‌صورت اینترنتی انجام شد و در کمتر از ۶ ساعت بلیت‌های این اجرا به‌فروش رفت.

بنابر برنامه‌ی فعلی، این کنسرت در روزهای دوشنبه سی‌ام و سه‌شنبه سی‌ویکم اردیبهشت در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و هشتم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

نشست خبری کنسرت گروه «همنوازان حصار»، صبح امروز ۲۵ فروردین‌ماه با حضور همایون شجریان، علی قمصری و محمدعلی رفیعی در مؤسسه‌ی فرهنگی هنری «دل‌آواز» برگزار و جزئیات این کنسرت تشریح گردید. با توجه به اینکه همچون سال گذشته، بی‌مهری دل‌آوازیان یک بار دیگر شامل حال پایگاه خبری - تحلیلی «شجریانی‌ها» و وبلاگ دوست‌داران همایون شجریان شد و ما نماینده‌ای در این نشست خبری نداشتیم، به‌ناچار ملغمه‌ای از گزارش خبرگزاری‌های دولتی را آماده کرده‌ایم که در ادامه‌ی مطلب از نظرتان می‌گذرد.


| گـزارش تصویـری |
۷۰+ عکس از نشست خبری

برای خواندن گزارش به ادامه مطلب بروید...........


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و هشتم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

کنسرت همایون شجریان و گروه «همنوازان حصار» به سرپستی و آهنگسازی علی قمصری در تاریخ دوشنبه و سه‌شنبه، سی‌ام و سی‌ویکم فروردین‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد در تهران برگزار خواهد شد.

فروش بلیت این کنسرت، صبح روز پنجشنبه ۲۶ فروردین‌ماه از طریق سایت www.shajarianconcert.com آغاز خواهد شد. علاقه‌مندان به تهیه‌ی بلیت کنسرت، می‌توانند با مراجعه به این سایت، نسبت به عضویت یا تکمیل و تصحیح اطلاعات قبلی خود اقدام نمایند. شماره تلفن‌های ۸۸۷۲۷۰۴۶ و ۸۸۷۲۷۰۴۷ بخش پشتیبانی این سایت جواب‌گوی سؤالات خواهد بود.

این برنامه شامل قسمت‌هایی از آلبوم‌های «نقش خیال» و «آب، نان، آواز» می‌باشد. همنوازان حصار را علی قمصری (تار)، سهراب پورناظری (کمانچه)، سامان صمیمی (کمانچه)، نگار خارکن (کمانچه آلتو)، مصباح قمصری (بم‌کمان)، علی‌اصغر عربشاهی (تار)، نوشین پاسدار (عود)، حسین رضایی‌نیا (دف)، همایون نصیری (دمام و سازهای کوبه‌ای) و آیین مشکاتیان (تنبک و کوزه) تشکیل می‌دهند.

گفتنی‌ست همین کنسرت در روزهای ۲۰ و ۲۱ اسفندماه سال گذشته در شهر قزوین برگزار شده بود. اخبار تکمیلی در خصوص این کنسرت به‌زودی در وبلاگ قرار خواهد گرفت.

توجه: دوستان عزیز برای یافتن پاسخ سؤالات خود در زمینه‌ی تهیه‌ی بلیت کنسرت، صفحه‌ی پرسش‌های متداول سامانه‌ی فروش را ببینند و چنانچه مشکل‌شان برطرف نشد، با مسئولان دل‌آواز تماس بگیرند. با سپاس

نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و هشتم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران،‌ این مسابقات در چهار رده و در دو مرحله مقدماتی و فینال برگزار می‌شود.
شرایط و رده‌های این دوره از مسابقات به شرح زیر است:
L1: یک قطعه برای مقدماتی و یک قطعه برای فینال به دلخواه از یکی از قطعات زیر :
1- یوهان سباستین باخ- یک موومان از سونات یا پارتیتا ( آزاد )
2- بتهوون- یکی از سه سونات شماره 1 یا 5 یا 8 ( فقط موومان اول )
3- مندلسون- کنسرتو ویلن  ( فقط موومان اول )
4- بروخ- کنسرتو ویلن  ( فقط موومان اول )
5- یک کاپریس از پاگانینی ( آزاد )
جایزه : لوح تقدیر و  ویلن هافنر مدل 11  ( یک میلیون و پانصد هزار تومان)
 
L2: یک قطعه برای مقدماتی و یک قطعه برای فینال به دلخواه از یکی از ردیف‌های زیر:
1- یوهان سباستین باخ- یک موومان از سونات یا پارتیتا ( آزاد )
2- موتزارت- یکی از دو سونات شماره 4 (" می" مینور ) یا شماره 6 (" سل" ماژور )
3- موتزارت- یکی از سه کنسرتوی شماره 3 یا 4 یا 5 ( فقط موومان اول – بدون کادانس )
جایزه : لوح تقدیر و  ویلن هافنر مدل 7  ( یک میلیون و دویست هزار تومان )

(از 15 سال به بالا) L3a:
یک قطعه برای مقدماتی و یک قطعه برای فینال به دلخواه از یکی از ردیف های زیر :
1- ویوالدی- موومان اول یا سوم از کنسرتو ویلن در «لا» مینور اپوس 3 شماره 6             
2- اسکار ریدینگ - موومان اول از کنسرتینو در «ر» ماژور اپوس 25
3- آکولای- کنسرتینو در «لا» مینور ( کامل )
جایزه : لوح تقدیر و  ویلن هافنر مدل 5  ( نهصد هزار تومان )

(از 10 سال تا 15 سال)L3b:
این بخش فقط مقدماتی دارد . نوازنده یکی از ردیف های زیر را به دلخواه انتخاب نماید :
1- اسکار ریدینگ- موومان اول یا سوم یکی از کنسرتو های  اپوس 34 یا 35 یا 36
2- فردیناند کوشلر- موومان اول یا سوم کنسرتو ویلن در «ر» ماژوراپوس 12 (به سبک ویوالدی)
3- هانتس میلیس- موومان اول از کنسرتو ویلن در «ر» ماژور شماره 23 (به سبک موتسارت)
جایزه: لوح تقدیر

شرایط و نحوه برگزاری:
در دومین دوره مسابقه ویلن تهران تصمیم بر آن است که نوازندگان با آکومپانیمان پیانو بنوازند. از آن جایی که برای همه و در شرایط مساوی یافتن آکومپانیمانیست مقدور نیست لذا نوازندگان باید اجبارا با پیانیست هایی که از طرف هیئت برگزاری معین می شوند بنوازند. از شرکت کنندگان محترم تقاضا می شود که برای برگزاری بهتر و صحیح تر دوره دوم با ما همکاری کرده و به ترتیب ذیل عمل نمایند:
مرحله اول: هر شرکت کننده باید در اردیبهشت 89 طی یک ایمیل ساده به مدیر هنری مسابقات قطعات انتخابی خود را برای مقدماتی و فینال مشخص نماید. این مرحله معین خواهد کرد که ما برای چه تعداد نوازنده باید برنامه‌ریزی کنیم و نحوه برگزاری و تعیین و رزرو سالن و مکان و تعداد تمرین تماما بستگی به تعداد ایمیل‌هایی دارد که دریافت خواهیم کرد. (kayvanmirhadi@yahoo.com و info@tehranmusicevents.com)
لطفا دقت شود که در مرحله اول  اعلام آمادگی ، نیاز به واریز هیچ مبلغ به هیچ شماره حسابی نیست و هیئت برگزاری فقط قصد تخمین میزان نسبی شرکت کنندگان را دارد.بازهم تکرار می شود که در مرحله اول فقط اسم قطعات و نام و نام خانوادگی خود را بفرستید.
مرحله دوم: ثبت نام بانکی بعد از نهایی شدن مرحله اول در تیر ماه 89 (31 روز) خواهد بود و مسابقات در پاییز (احتمالا اوایل آبان) برگزار می‌گردد. مبلغ ثبت نام: پنجاه هزار تومان (500000 ریال).

قوانین:
قوانین احتمالا با تغییراتی جزئی بر حسب شرایط ، همان قوانین مسابقه اولین دوره است که  در اطلاعیه ثبت‌نام تیر ماه نیز خواهد آمد. برندگان دوره اول می توانند در این دوره نیز شرکت  و از مقام خود دفاع  کنند ولی در صورت اول شدن فقط رتبه را حائز خواهند شد و جایزه ویلن به بالا ترین نمرات امتیاز بعد از ایشان می رسد.

داوران:
1- آقای مازیار ظهیرالدینی (قطعی)، 2- آقای نیما زاهدی (محتمل)، 3- مدیر هنری مسابقات (داور ناظر و مشاور)
نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و یکم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری
آهنگ: محمدرضا شجریان
تنظیم: مجید درخشانی
آواز: محمدرضا و مژگان شجریان

اجرا: گروه شهناز - کنسرت لندن
دستگاه: ماهور
غزل: سعدی

سخـن عشـق تو بی‌آنکـه برآیـد به زبـانـم
رنگ رخسـاره خبر می‌دهـد از حال نهـانـم

گـاه گویـم که بنـالـم ز پـریشــانــی حـالـم
باز گویم که عیـانست چه حاجت به بیـانـم

گر چنـانست که روزی من مسکیـن گدا را
بـه در غـیــر ببینـی ز در خــویــش بـرانــم

من در اندیشه‌ی آنم که روان بر تو فشانم
نه در اندیشـه که خود را ز کمنـدت برهانم

گر تو شیـریـن زمانی نظـری نیز به من کن
که به دیوانگی از عشـق تو فرهاد زمـانـم

نه مـرا طاقت غربـت نه تو را خـاطـر قربـت
دل نهادم به صبوری که جزین چـاره نـدارم

دُرم از دیــده چکـانست به‌یــاد لـب لعـلـت
نگهی باز به من کن که بسـی دُر بچکـانـم

من همـان‌روز بگفتـم که طریـق تو گرفتـم
که به جانان نرسـم تا نرسـد کار به جـانـم

سعدی 

لینک دانلود غیرمستقیم
دانـلود کـنـیـد: تصنیف سخن عشق لینک کمکی

حجم:                ۳.۷۸ مگابایت
مدت:         ۸ دقیقه و ۱۰ ثانیه

نوشته شده در تاريخ جمعه بیستم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری
مینا آتشی:  فرشاد جمالی اوایل اردیبهشت قطعات خود به آهنگ‌سازی طهمورث پور‌ناظری را در برج میلاد اجرا خواهد کرد.

روابط عمومی شرکت فرهنگی هنری ققنوس (شرکت برگزار کننده کنسرت) در این رابطه به خبرنگار سایت «موسیقی ما» گفت:  این کنسرت در تاریخ های 2،3 و 4 اردیبهشت ماه سال جاری در سالن همایش های برج میلاد هر شب دو سئانس برگزار خواهد شد و فرشاد جمالی در هر شب به اجرای 8 قطعه خواهد پرداخت.

وی در ادامه گفت: قیمت بلیت های این کنسرت از 20 الی 45 هزار تومان برآورد شده است و علاقه مندان می‌توانند برای رزرو بلیت این کنسرت با شماره 02122738007 تماس حاصل نمایند.
نوشته شده در تاريخ جمعه بیستم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری
اعضای کانون موسیقی دانشگاه شریف که در آخرین روزهای سال ۸۸ در برنامه‌ای از دانشجویان دربند یاد کرده بودند، چهاردهم فرورین ماه هنگامی که وارد اتاق موسیقی شدند سازهای شکسته خود را مشاهده کردند.

به گزارش «پارلمان‌نیوز»، یکی از اعضای شورای مرکزی گروه موسیقی شریف گفت:« تا آخرین چهارشنبه سال و پیش از تعطیلی ساختمان فوق برنامه در ساعت ۱۲ ظهر و تعطیلی دانشگاه به دلیل نوروز، اعضا در این مرکز حضور داشته و کلیه‌ اموال و سازهای دانشجویان سالم در محلشان قرار داشت. اما هنگامیکه برخی اعضا در روز ۱۴ فروردین درب اتاق را باز می‌کنند مشاهده می‌کنند که سازهای گروه موسیقی به شکل معنادار و مغرضانه‌ای شکسته شده است.»

به گفته وی در پایان سال گذشته در برنامه‌ای تحت عنوان “جشن شب عید” که هر ساله توسط گروه‌های فوق برنامه اجرا می‌شود، شعری برای دانشجویان در بند این دانشگاه خوانده شد و بعد از آن سرودی با همراهی ساز توسط دانشجویان اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه این برنامه با مجوز مسئولان مربوطه برگزار شده بود، متذکر شد:«به نظر می‌رسد با توجه به اینکه تا پایان سال سازها سالم و در تعطیلات درب ساختمان توسط مسؤلان فوق برنامه بسته بوده و عملا دانشجویی به سازها دسترسی نداشته است و با توجه به نحوه‌ شکسته شدن سازها که نشانگر غیظ و خشم برخی بوده است، این عمل وقیح توسط افراد معلوم الحالی صورت گرفته که نه تنها با موسیقی اصیل و پاک ایرانی عناد و دشمنی دارند،بلکه از یادکردن دانشجویان در بند برآشفته‌اند.»

وی خاطر نشان کرد:«موسیقی اصیل ورای یک تکه چوب و پوست است که بتوان به شکستن و پاره کردن، این هنر مؤثر را از ایرانیان گرفت.»

نوشته شده در تاريخ پنجشنبه نوزدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

تور اروپايي صديق تعريف؛ پاييز امسال آغاز مي‌شود.تعريف گفت: سال 89 دو برنامه تور كنسرت در اروپا دارم كه اجراي آنها تقريبا قطعي شده است. تور اول مهرماه امسال از ايتاليا آغاز مي‌شود كه اجرا در اين كشور و همين طور فرانسه و چند كشور ديگر قطعي شده است. تور دوم هم اواخر اسفند امسال آغاز مي‌شود و تا اواخر فروردين خواهد داشت. علاوه بر اين؛ قرار است كنسرت بزرگي نيز در سليمانيه عراق داشته باشم كه هنوز زمان اجراي آن دقيقا مشخص نشده است.

وي درخصوص رپرتواري كه در تور اروپايي خود اجرا خواهد كرد، عنوان كرد: مثل روال ديگر كنسرت‌هايم اين برنامه نيز در دو بخش انجام مي شود كه بخش اول موسيقي سنتي به زبان فارسي و بخش دوم موسيقي كردستان خواهد بود.

تعريف در پاسخ به اين سوال كه آيا برنامه‌اي براي اجراي كنسرت در داخل كشور دارد يا خير، افزود: درحال حاضر براي اجراي كنسرت در داخل كشور برنامه‌اي ندارم، اما اميدوارم بتوانم در فاصله اين تورها كنسرتي هم در ايران برگزار كنم.

اين خواننده مطرح موسيقي ايران در انتظار انتشار جديدترين آلبومش كه مهتاب نام دارد؛ است. آهنگسازي اين مجموعه را حسين يوسف زماني و تنظيم برعهده داشته است. قطعه اصلي آلبوم روي شعر مهتاب نيما يوشيج آهنگسازي شده و اشعار ديگر قطعات از حافظ، سيمين بهبهاني، اقبال لاهوري و هوشنگ ابتهاج و... انتخاب شده‌اند. اين آلبوم قرار بود سال گذشته منتشر شود، اما انتشار آن به امسال موكول شد.

صديق تعريف براي اجراي چند برنامه فرهنگي و هنري و سخنراني سال گذشته به دعوت همسر جلال طالبانی رئیس جمهور عراق به سليمانيه سفر كرده بود.

نوشته شده در تاريخ پنجشنبه نوزدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

خوش‌نویسی: استاد یدالله کابلی

یـوسُــف گـم‌گشتــه بـازآیــد به کنـعـــان غم مخور      کـلبــه‌ی احــزان شـــود روزی گلـستــان غم مخور
ایـن دل غـم‌دیــده حـالـش به شــود دل بـد مـکن       ویــن ســر شـوریــده بـازآیـد به سـامـان غم مخور
گــر بـهــــار عمــــر بـاشـــد بــاز بــر طــرف چمــن       چترگل در سرکشی ای مرغ خوش‌خوان غم مخور
هـان مشـو نـومیـد چون واقـف نِه‌ای از سـرّ غیـب      بـاشــد انــدر پــرده بــازی‌هــای پنـهـــان غم مخور
در بیـابـان گـر بـه شـوق کعبــه خواهـی زد قــدم       سـرزنـش‌هـا گــر کـنــد خـــار مغــیـــلان غم مخور
دور گـــردون گــر دو روزی بــر مـــراد مــا نگـشــت       دائـمـــاً یـک‌ســـان نبـاشــد حــال دوران غم مخور
گرچه منزل بس خطرناک است و مقصد بس بعید      هیـچ راهـی نیست کـان را نیست پایـان غم مخور
حــال مـــا در فــرقــــت جـانـــان و ابـــرام رقـیـــب       جمـلــه مـی‌دانـــد خــدای حــال‌گـــردان غم مخور


| دانــلــود |

مدت زمان: ۸:۳۸ | حجم فایل: ۶ مگابایت

منبع: وبلاگ دوستداران همایون شجریان

نوشته شده در تاريخ پنجشنبه نوزدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

دقایق پایانی نخستین کنسرت استاد محمدرضا شجریان در سال ۱۳۸۹ پر بود از لحظات ماندگاری که خیل مشتاقان و علاقه‌مندان را به شور و هیجان آورد. اجرای تصنیف «رزم مشترک» و اهدای گل از سوی استاد محمدرضا شجریان به دوست‌داران، دو رویدادی است که بازگویی آن‌ها به روایت فیلم لطف دیگری دارد.

ضمن سپاس از آقای سهند سلطاندوست، از شما دعوت می‌کنیم تا این دو کلیپ را ببینید:

اجرای تصنیف رزم مشترک


اجرای تصنیف «رزم مشترک»

حجم: ۱۸.۳ مگابایت
مدت: ۲:۴۵

اهدای گل از سوی استاد شجریان به حضار کنسرت


پرتاب گل از سوی استاد شجریان به حضار کنسرت

حجم: ۹.۳۸ مگابایت
مدت: ۱:۳۳

  لینک کلیپ‌ها غیر مستقیم است. برای دانلود کلیپ‌ها شما می‌توانید با مراجعه به لینک هر کلیپ و انتخاب گزینه‌ی Click to start download فایل را دانلود نمایید.

  این کلیپ‌ها در فرمت flv تهیه‌ شده است. چنانچه نمی‌توانید فایل تصویری را مشاهده کنید، مجموعه‌ی Codecهای مورد نیاز را دانلود کنید.

نوشته شده در تاريخ چهارشنبه هجدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری
آسمان ابری لندن در روزهای آغازین ماه آوریل شاهد لحظاتی به یادماندنی با نوای موسیقی ایرانی بود تا جایی که دوستداران این موسیقی می گفتند آسمان لندن به یاد موسیقی ایران می گرید.
حدود دو هزار ایرانی و غیرایرانی علاقه مند به موسیقی اصیل کشورمان شنبه شب اجرای چندین تصنیف سنتی ایرانی را توسط محمدرضا شجریان و گروه شهناز در مرکز فرهنگی - هنری باربیکن لندن به تماشا نشستند. استاد آواز ایران تور بهاره خود در چند کشور خارجی را در حالی از لندن آغاز کرد که این کنسرت با استقبال وسیع علاقه مندان موسیقی ایرانی روبه رو شد. مجید درخشانی نوازنده تار و آهنگساز، سرپرستی گروه شهناز را در این کنسرت برعهده داشت. هنرمندان دیگری همچون شاهو عندلیبی سالم، حمید قنبری، حسین رضایی نیا، مهدی امینی، سحر ابراهیم، مژگان شجریان، جمشید صفرزاده، رامین صفایی، محمدرضا ابراهیمی، رادمان توکلی، سامان صمیمی، حامد افشاری، مهرداد ناصحی، نگار خارکن و کاوه معتمدیان دهکردی، استاد شجریان را در اجرای برنامه های کنسرت لندن همراهی می کردند. درهای سالن مرکز فرهنگی- هنری باربیکن که باز شد، شجریان از تاریکی راهرو رد شد و نور سن صورت او را در بر گرفت. او با گروه شهناز روی سن آمد تا خاطره کنسرت دو سال قبل این گروه را در تهران زنده کند. بخش اول کنسرت، اجرای زنده آلبوم «رندان مست» بود که تنظیم اکثر آهنگ ها را مجید درخشانی به انجام رسانده بود. از بخش های جالب توجه این کنسرت اجرای مژگان شجریان بود. در بخش اول تصنیف «چشم یاری» هم با استقبال روبه رو شد و در بخش دوم هم تصنیف «بی همزبان» و چهارمضراب دلکش مورد توجه قرار گرفت. هیجان انگیزترین بخش کنسرت آنجا بود که شجریان برای خداحافظی روی سن آمد و بعد از آن که درخواست های پیاپی مخاطبان را دید، خندان به جایگاه رفت و دوباره خواند. او در این بخش قطعه «همراه شو عزیز» را اجرا کرد: «همراه شو عزیز، کاین درد مشترک هرگز جدا جدا درمان نمی شود.» شجریان تصنیف مرغ سحر را هم دور سوم که به اصرار تشویق تماشاگران روی سن آمد اجرا کرد.
گفتنی است این کنسرت بخش اول تور بهاره محمدرضا شجریان به همراه گروه شهناز بود که تا اوایل خرداد ماه در کشورهای مختلف ادامه پیدا خواهد کرد. شجریان در ادامه این تور به استرالیا خواهد رفت و در روز 30 آوریل در شهر پرث، اول ماه مه در ملبورن، 9 ماه مه در بریسبین و 16 ماه مه در سیدنی برنامه اجرا خواهد کرد.
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه هجدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری
نوشتن درباره‌ی کسانی که دوست‌شان داری و به آن‌ها بسيار حساسيت داری، آسان نيست؛ به ویژه که سال‌های دراز و مهمی از عمرت را با آن‌ها سپری کرده باشی. يکی از این کسان، برای من، محمدرضا شجریان بوده است. عيان است و حاجت به هیچ بیانی نیست که من سخت به او وام‌دارم. می‌خواهم درباره‌ی کنسرت پریشب او با گروه شهناز در تالار باربيکن لندن بنویسم. فکر می‌کنم سال‌های طولانی انس و همدمی با شجريان این حق را به من می‌دهد که هنگام داوری درباره‌ی او سخت‌گیر باشم و دقیق. اما یک مانع بزرگ هم هست برای آهسته سخن گفتن (بخوانید آهسته دعا گفتن!): ما مگر چند نفر در موسیقی و هنر ايرانی مثل شجریان داريم؟ فکر می‌کنم به خاطر پاسخ روشنی که برای اين سؤال هست، واجب است در حفظ خاطرِ او بکوشيم و اگر جایی انتظار ما از او چنان که توقع داریم، برآورده نمی‌شود، بگذریم و تنها هنر او و خدمت‌های بزرگ و بی‌حساب‌اش به فرهنگ و هنر کشورمان را در نظر بياوریم.

با این مقدمه، بگذارید مروری کلی بکنم بر کل برنامه‌ی کنسرت. بخش اول در همایون بود و بخش دوم در ماهور و قسمت دوم برنامه،‌ يعنی بخش ماهورِ آن، به مراتب قوی‌تر از بخش اول آن بود. در بخش اول تقريباً تمام غزل‌ها خوب انتخاب شده بود و عمدتاً خوب و بی‌عیب و ایراد خوانده شدند، به جز يک غزل که هر چند خواندن‌اش هیچ اشکالی نداشت، اما خودِ غزل مطلوب من نبود. و این غزل همان غزل مشهوری است که منسوب به مولوی است – اما از او نیست. غزل «روزها فکر من اين است و همه شب سخنم...». 

شجریان می‌توانست غزلِ ديگری انتخاب کند. مضامین این غزل، در کنار آن همه غزل استخوان‌دار و محکمی که از سعدی و حافظ (و خودِ مولوی) خوانده شدند، بسیار ضعیف، میان‌مایه و آکنده از دیدگاه‌های دست‌مالی شده‌ی وحدت‌وجودی بود که تنها به کار اوراد خانقاهی متوسط می‌خورد نه به کار يک کنسرت فخیم موسيقی آن هم از استادی چون شجریان. صرف مشهور بودن يک غزل، دلیل نمی‌شود بر این‌که خواننده‌ی نام‌دار و پهلوانی چون شجریان سر در برابر آن فرود بیاورد. ديشب برای اولین بار بود که هنگام بازخوانی و بازشنیدن اين غزل در استحکام و زيبايی‌اش تردید جدی کردم. این همه بازی‌های مکرر و فراوان با مضامین وحدت‌وجودی، يعنی ربودن ظرافت و زیبایی از شعر. همان‌جا اولین چيزی که درباره‌ی این غزل به ذهن‌ام رسید، بيتی بود از حافظ: غیرت عشق زبان همه خاصان ببرید / کز کجا سرّ غم‌اش در دهن عام افتاد. به نظر من اين غزل، سال‌ها بعد از مولوی سروده شده است و در فضایی – احتمالاً در دوره‌ی صفوی – که حال و هوای صوفیانه‌ی خانقاهی که دم و دستگاهی برای خود بر پا کرده بودند، قدرت بیشتری یافته بود. من هیچ طعنی يا کنايه‌ای به تصوف ندارم. بگذارید این را روشن بگویم. تمام .............
 
بقیه گزارش درادامه مطلب...............

ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه هجدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری
عبدالنقی افشارنیا از نی‌نوازان برجسته ایران به تازگی مجموعه صوتی «ردیف مقدماتی نی» را در قالب سه لوح سی‌دی در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران، این مجموعه که توسط نشر موسیقی نوفه و با همکاری موسسه آوای باربد تولید شده است، براساس برداشتی است از ردیف موسیقی سنتی ایران که با توضیحات استاد فقید موسیقی، شادروان روح‌الله خالقی و تار نصرالله زرین‌پنجه اجرا و ضبط شده است.
در این مجموعه، انتخاب گوشه‌ها مبتنی بر امکانات ساز نی و توان هنرجویان بوده و از گوشه‌های متداول بیشتر استفاده شده است.
عبدالنقی افشارنیا متولد سال 1330 در دزفول است. وی زیر نظر داریوش صفوت و نورعلی برومند به نواختن ردیف‌های موسیقی ایران پرداخت و همچنین به عنوان تکنواز با ارکستر ژونس موزیکال ایران به سرپرستی دکتر حسنی همکاری داشت. وی از سال 1354 به عنوان یکی از اعضای تشکیل‌دهنده گروه شیدا به سرپرستی محمدرضا لطفی همکاری کرد. وی علاوه بر تدریس دروس نظری و عملی موسیقی، اجراهای متعددی نیز در داخل و خارج کشور داشته است و هم‌اکنون در دانشگاه‌های مختلف و هنرستان‌های موسیقی کشور تدریس می‌کند.
«ردیف مقدماتی نی» اثر تازه عبدالنقی افشارنیا هم‌اکنون در فروشگاه‌های معتبر عرضه محصولات فرهنگی‌هنری قابل تهیه است.
نوشته شده در تاريخ سه شنبه هفدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

محمد رضا لطفی استاد صاحب سبک موسیقی ایرانی و مبتکر موسیقی های انقلابی «چاوش» در ابتدای انقلاب، به تازگی در گفتگویی، به شدت از مسئولان موسیقی انتقاد کرده وگفته است که مسئولان موسیقی هیچ سراغی از هنرمندان مطرح نمی گیرند.

لطفی در سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که ما هنرمندان بسیاری داریم که به دلیل مشکلات بسیاری که برایشان به وجود آمده گوشه گیر شده اند.

لطفی که با ضمیمه نوروزی همشهری مصاحبه کرده د ادامه با اشاره به هنرمندانی چون ناظری و علیزاده و ... می گوید: شما آمار بگیرید و ببینید تولیدات این عزیزان دراین سالها چقدر بوده است؟ قطعا پاسخ این سؤال منفی است. اصلا دراین سالها اجراهای زیادی نداشته اند.

مسئولان وزارت ارشاد، تلویزیون و یا حوزه هنری تا به حال شده یک بار سراغ این هنرمندان بروند وبگویند چرا شما کنسرت اجرا نمی کنید؛ چرا آلبوم منتشر نمی کنید و یا آنها را تشویق کنند؟ یک بار آمار بگیرند متوجه می شوند. حالا که مد شده راجع به همه چیز آمار می دهند چه طور است که در مورد مسائل فرهنگی این آمار اهمیتی ندارد؟

نوشته شده در تاريخ یکشنبه پانزدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

حميد متبسم اميدوار است، ارکستر «سيمرغ» با رهبري محمدرضا درويشي و آواز همايون شجريان تيرماه سال جاري در تهران نواخته شود.اين پروژه از سه سال پيش تاكنون پس از گذر از مراحل پژوهش بر روي شاهنامه، گزينش اشعار، روايت موسيقائي آنها و نت‌نويسي، گام به‌گام به مرحله اجرا نزديک‌تر مي‌شود و به دليل وسعت پروژه نيازمند حمايت بخش‌هاي مختلف است.

اركستر سيمرغ از تاريخ 27 آبان اولين تمرينات خود را در تهران زير نظر درويشي آغاز كرد و گروه اجرايي همچنان با رهبري اين هنرمند در حال تمرين هستند تا در صورت مهيا بودن شرايط براي اوايل تابستان در تهران اجرا بروند.

حميد متبسم که ساکن هلند است، نگارش «سيمرغ» را از سال 85 براساس شعرهاي شاهنامه فردوسي در ايران براي ارکستري بزرگ و با الهام از زندگي «زال» در شاهنامه كه نمونه خوبي از وجه دراماتيک شاهنامه است و تمامي حالت‌هاي يک زندگي همچون غم، شادي، حرمان، عشق و...را دربرمي‌گيرد، آغاز كرد.

به اعتقاد متبسم؛ شاهنامه نزد مردم بيشتر با داستان «رستم و سهراب» مفهوم يافته است، درحالي که اين منظومه بزرگ قابليت‌هاي دراماتيک ديگري دارد و يکي از قوي‌ترين درام‌ها در دنيا محسوب مي‌شود و البته شعرهايش پيچيدگي‌هايي دارد که اجراي آن را به همان اندازه مشکل مي‌کند.

«سيمرغ» که داستان زادن و باليدن زال و همچنين دلباختگي او بر رودابه؛ دختر مهراب شاه کابلي است، يکي از زيباترين و از نظر ساختاري پيچيده‌ترين بخش‌هاي شاهنامه است. فردوسي در اين داستان دغدغه‌هاي انساني همچون بخت،سرنوشت،آز، ترس و بدنامي و همچنين نيازهاي انسان چون نام‌آوري ، دلداگي و عشق را در زير سقف يک داستان حماسي گردهم آورده است. داستان «سيمرغ» گذشته از برجستگي‌هاي زيبايي شناختي ادبي خود از يک موسيقي دروني نيز برخوردار است، عاملي که شايد حميد متبسم را به خلق اين اثر ترغيب کرده باشد.

پروژه موسيقيايي «سيمرغ» در پنج بخش با نام‌هاي «زادن زال»، «سام و زال»،«سيمرغ و زال»،«بازگشت زال» و «رودابه و زال» اجرا مي‌شود. تولد زال آغازگر بخش نخست اين اپرت است و سپس ارکستر در حزن‌آلودترين بخش اجرا ، داستان انتقال زال به جنگل توسط پدرش را مي‌نوازد. بازگشت زال نزد پدر که حالت‌هايي از گذشت و پشيماني را به همراه دارد، در بخش سوم اجرا مي‌شود و در نهايت عشق زال به رودابه روايت خواهد شد و اثر با آرامش تمام مي‌شود.

در اين اپرت ،همايون شجريان سوليست خوانندگان است و در کنار سه خواننده سوپرانو و سه خواننده تنور در «سيمرغ» مي‌خواند و هنرمندان ديگري همچون پژمان حدادي،بهنام ساماني،رضا آبايي،رامين عظيميان،پويا سرابي،پژمان زاهديان ،بيتا قاسمي،بهنوش بهنام‌نيا،آوا ايوبي،سايه سديفي،سينا آلام،سمانه باروتي،عليرضا دريايي،نيما خادم‌لو،شيما شاه‌محمدي،جلال اميرپورسعيد،مسعود عابديني،علي پژوهشگر،گلاره‌ وزيري‌زاده،مرجان روندي و ... نيز در اين پروژه حضور دارند.

نوشته شده در تاريخ یکشنبه پانزدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری
حميد متبسم اميدوار است، ارکستر «سيمرغ» با رهبري محمدرضا درويشي و آواز همايون شجريان تيرماه سال جاري در تهران نواخته شود.اين پروژه از سه سال پيش تاكنون پس از گذر از مراحل پژوهش بر روي شاهنامه، گزينش اشعار، روايت موسيقائي آنها و نت‌نويسي، گام به‌گام به مرحله اجرا نزديک‌تر مي‌شود و به دليل وسعت پروژه نيازمند حمايت بخش‌هاي مختلف است.

اركستر سيمرغ از تاريخ 27 آبان اولين تمرينات خود را در تهران زير نظر درويشي آغاز كرد و گروه اجرايي همچنان با رهبري اين هنرمند در حال تمرين هستند تا در صورت مهيا بودن شرايط براي اوايل تابستان در تهران اجرا بروند.

حميد متبسم که ساکن هلند است، نگارش «سيمرغ» را از سال 85 براساس شعرهاي شاهنامه فردوسي در ايران براي ارکستري بزرگ و با الهام از زندگي «زال» در شاهنامه كه نمونه خوبي از وجه دراماتيک شاهنامه است و تمامي حالت‌هاي يک زندگي همچون غم، شادي، حرمان، عشق و...را دربرمي‌گيرد، آغاز كرد.

به اعتقاد متبسم؛ شاهنامه نزد مردم بيشتر با داستان «رستم و سهراب» مفهوم يافته است، درحالي که اين منظومه بزرگ قابليت‌هاي دراماتيک ديگري دارد و يکي از قوي‌ترين درام‌ها در دنيا محسوب مي‌شود و البته شعرهايش پيچيدگي‌هايي دارد که اجراي آن را به همان اندازه مشکل مي‌کند.

«سيمرغ» که داستان زادن و باليدن زال و همچنين دلباختگي او بر رودابه؛ دختر مهراب شاه کابلي است، يکي از زيباترين و از نظر ساختاري پيچيده‌ترين بخش‌هاي شاهنامه است. فردوسي در اين داستان دغدغه‌هاي انساني همچون بخت،سرنوشت،آز، ترس و بدنامي و همچنين نيازهاي انسان چون نام‌آوري ، دلداگي و عشق را در زير سقف يک داستان حماسي گردهم آورده است. داستان «سيمرغ» گذشته از برجستگي‌هاي زيبايي شناختي ادبي خود از يک موسيقي دروني نيز برخوردار است، عاملي که شايد حميد متبسم را به خلق اين اثر ترغيب کرده باشد.

پروژه موسيقيايي «سيمرغ» در پنج بخش با نام‌هاي «زادن زال»، «سام و زال»،«سيمرغ و زال»،«بازگشت زال» و «رودابه و زال» اجرا مي‌شود. تولد زال آغازگر بخش نخست اين اپرت است و سپس ارکستر در حزن‌آلودترين بخش اجرا ، داستان انتقال زال به جنگل توسط پدرش را مي‌نوازد. بازگشت زال نزد پدر که حالت‌هايي از گذشت و پشيماني را به همراه دارد، در بخش سوم اجرا مي‌شود و در نهايت عشق زال به رودابه روايت خواهد شد و اثر با آرامش تمام مي‌شود.

در اين اپرت ،همايون شجريان سوليست خوانندگان است و در کنار سه خواننده سوپرانو و سه خواننده تنور در «سيمرغ» مي‌خواند و هنرمندان ديگري همچون پژمان حدادي،بهنام ساماني،رضا آبايي،رامين عظيميان،پويا سرابي،پژمان زاهديان ،بيتا قاسمي،بهنوش بهنام‌نيا،آوا ايوبي،سايه سديفي،سينا آلام،سمانه باروتي،عليرضا دريايي،نيما خادم‌لو،شيما شاه‌محمدي،جلال اميرپورسعيد،مسعود عابديني،علي پژوهشگر،گلاره‌ وزيري‌زاده،مرجان روندي و ... نيز در اين پروژه حضور دارند.

نوشته شده در تاريخ یکشنبه پانزدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری
گلايه‌هاي اهالي موسيقي درباره فرسودگي سازهاي اركستر سمفونيك تهران ثمر بخشيد

و رهبر اركستر سمفونيك از خريد دو ساز هورن تازه خبر داد.

به گزارش همشهري‌آنلاين به نقل از مهر منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونیک از خرید دو ساز هورن به قیمت 20 میلیون تومان خبر داد.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران با اعلام این خبر در خصوص کم و کیف خرید این دو ساز گفت : از زمانی که به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران مسئولیت ارکستر را به عهده گرفتم در فکر خرید ساز برای ارکستر بودم و  با شرکت های مختلف هم تماس گرفتم از همین رو در سفری که ارکستر به اروپا داشت با یک سازنده ساز هورن صحبت کردم چراکه این ساز از فرسوده ترین سازهای ارکستر است که خرید آن در الویت قرار داشت.

منوچهر صهبایی در ادامه با اشاره به قیمت هریک از سازها گفت : هریک از سازهای هورن ده هزار یورو قیمت گذاری شده بود که بر اساس واحد پول ایران حدود 14 میلیون می شد که با تخفیف هریک از آنها را به قیمت 7500 یورو معادل 10 میلیون تومان خریداری کردیم و در سفر نوروزی که به اروپا داشتم این سازها را با خودم آوردم.

وی در ادامه افزود : البته ناگفته نماند 6 ساز هورن سفارش داده بودیم که فقط 2 ساز آماده شده بود و قرار است 4 ساز دیگر اواخر اردیبهشت ماه تحویل داده شود و پس از آن مراسمی به منظور رونمایی مجموع سازها برگزار خواهیم کرد.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در پایان خرید سازهای مسی را اولویت بعدی دانست و گفت : پس از ساز هورن سازهای مسی مانند ترومبون، ترومپت دراولویت خرید قرار دارد و بعد باید سازهای کوبه ای را تعمیر کنیم و پس از آن سراغ سازهای چوبی مثل ابوا، فلوت، کلارینت و فاگوت برویم؛البته این اقدامات به زمان زیادی نیازمند است.

به گزارش همشهري آنلاين کُر یا هورن یا فرنچ هورن نام‌های سازی است از خانواده سازهای بادی برنجی. این ساز در سال ۱۶۵۰ میلادی در فرانسه از روی شیپور شکار ساخته شد. به‌همین دلیل در کشورهای انگلیسی زبان به فرنچ هورن (شیپور فرانسوی) معروف است، اگر چه بیشتر نوازندگان آن را فقط هورن می‌نامند. خود فرانسوی‌ها به آن کُر می‌گویند.

این ساز از لوله‌ای نسبتاً طولانی درست می‌شود که برای سادگی دست گرفتن و نواختن آن را به صورت مارپیچ خم می‌کنند. کلیدهائی برای کوتاه و بلند کردن طول لوله نیز روی آن نصب شده‌است. قطر لوله این ساز مانند کورنت یا ساکسوفون به‌تدریج گشاد می‌شود، یعنی لوله آن در نزدیک دهنی باریک است و به طرف انتهای ساز گشادتر می‌شود.

نوشته شده در تاريخ یکشنبه پانزدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

استاد محمدرضا شجریان به‌همراه گروه «شهناز» به سرپرستی مجید درخشانی، روز شنبه چهاردهم فروردین ۸۹ در مرکز باربیکن لندن برای علاقه‌مندان موسیقی سنتی ایرانی آواز خواند.

در این کنسرت، نوازندگان گروه شهناز با سازهای ابداعی استاد محمدرضا شجریان به نام‌های «تندر»، «شهنواز»، «ساغر»، «صراحی آلتو»، «صراحی سوپرانو»، «کرشمه»، «صبو» و «شهبانگ» در کنار دیگر سازهای سنتی موسیقی ایرانی او را همراهی کردند.

این کنسرت در بخش اول (رندان مست) در دستگاه همایون با هشت قطعه اجرا شد. محمدرضا شجریان در بخش دوم، تصنیف «بی‌همزبان» از ساخته‌های خود که بر روی شعری از جواد آذر در دستگاه ماهور ساخته شده را خواند. بخش دوم با آواز و تصنیف‌هایی ساخته‌ی محمدرضا شجریان و مجید درخشانی با اشعاری از سعدی، حافظ و مولوی همراه بود.

در پایان کنسرت محمدرضا شجریان مانند کنسرت‌های چند ماه اخیر خود، تصنیف‌های «همراه شو عزیز» (ساخته‌ی پرویز مشکاتیان) و «مرغ سحر» (ساخته‌ی مرتضی نی‌داود) را اجرا کرد.

گروه شهناز با همراهی رامین صفایی (سنتور)، مژگان شجریان (سه‌تار)، محمدرضا ابراهیمی (عود)، شاهو عندلیبی (نی)، رادمان توکلی (تار)، حمید قنبری (تمبک)، سامان صمیمی (کمانچه)، حسین رضایی‌نیا (دف و دایره)، حامد افشاری (قیچک باس)، مهدی امینی (رباب)، مهرداد ناصحی (قیچک)، کاوه معتمدیان دهکردی (کمانچه)، سحر ابراهیم (قانون)، نگار خارکن (کمانچه)، جمشید صفرزاده (تندر) و سرپرستی مجید درخشانی (تار) به روی صحنه رفت.

گفتنی‌ست حدود دوهزار نفر در مركز فرهنگی - هنری «باربيكن» لندن به تماشای کنسرت استاد شجریان و گروه شهناز نشستند. این کنسرت با همکاری موسسه‌ی فرهنگی نوا برگزار شد.

دراین کنسرت تمامی اعضای گروه شهناز گل های دریافتی خود را به استاد شجریان تقدیم کردند.

عکس های این کنسرت را درپایین میتوانید مشاهده نمایید.........

گالری عکس‌های کنسرت استاد محمدرضا شجریان و گروه شهناز در مرکز باربیکن لندن - شنبه ۱۴ فروردین ۸۹ | عکس‌ها: سعید جودت/ بی‌بی‌سی

نوشته شده در تاريخ یکشنبه پانزدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری
در ایام عید باستانی نوروز امسال ، فرصتی دست داد تا به امامزاده طاهر کرج، برای دیدار از مزار استاد غلامحسین بنان بروم . قبل از عزیمت فکر میکردم فقط استاد بنان در این مکان دفن شده است . بسیار ولع داشتم از بارگاه و مکان ارزشمندی که استاد در آنجا ارمیده است دیدن کنم .غافل از اینکه اصلا چنین مکانی وجود ندارد. نمیدانستم استاد کجا دفن شده است.

به دنبال شخصی بودم تا آدرس مزار را از او بپرسم که چشمم به مردی افتاد که جارو به دست در حال گشت و گذار بود و متوجه شدم وی در این مکان فعالیت می کند . خودم را به او رساندم و محل را از او سوال کردم. به من گفت دنبال من بیا. به دنبالش رفتم. در مدت چند ثانیه ای که تا محل رسیدیم حالتی بسیار دگرگون داشتم. از یک سو خوشحال بودم از اینکه بر سر مزار شخص بلند مرتبه ای حاضر می شوم که در هنر و فرهنگ و موسیقی ایران تاثیر شگرفی داشته و از سویی مایل بودم که ببینم برای استاد چه ارزش و اهمیتی قائل شده اند که به یکباره خشکم زد. محلی را که آن شخص به من نشان داد برای یک فرد عادی هم مناسب نبود . وی تلی از خاک را به من نشان داد که کمی آب روی آن ریخته و بالای قبر، روی یک بلوک سیمانی با گچ، عبارت "استاد بنان" را نوشته بودند که دقایقی بعد یکی از بستگان آن را پررنگ تر کرد تا در عکس بهتر دیده شود.

باورم نمی شد که اینجا محل دفن یکی از برترین خوانندگان تاریخ موسیقی ایران باشد . با تاسف و تعجب بسیار به آن شخص گفتم : اینجا واقعا محل قبر استاد بنان است؟ پس سنگ قبرش کو؟ پس بارگاهش کو؟ چرا مثل بقیه افراد دفن شده است و تفاوتی با سایرین ندارد؟ نکند اشتباه می کنی؟ وی به سرعت گفت: نه!...سنگ قبر استاد را برداشته اند و قرار است یکی درست کنند و به جایش بگذارند. نگاه کردم و دیدم کل سنگ قبرهای محوطه مجاور استاد بنان را تخریب کرده اند و ظاهرا قرار است همگی تعویض شود. گفتم: استاد بنان سالهاست از دنیا رفته است و چرا تا الان برای او بنای محترمانه و ارزشمندی تهیه نکرده اند که الان بعد از گذشت بیست و چند سال تازه باید برای او سنگ قبر تهیه کنند؟ آن شخص گفت : ایرادی ندارد که؟ قرار است تهیه کنند.

اینکه مشکلی نیست. گفتم: آخر.... گفت : در این محل بیش از چهل تن از هنرمندان پرآوازه دفن هستند. معلوم است علاقمند هستی، بیا تا بقیه را هم به تو نشان بدهم. مرا بر سر مزار بانو عصمت باقر پور(دلکش)، استاد حسین قوامی، استاد مرتض حنانه، آغاسی و ... برد . از وضعیت اسفباری که این مزارها داشتم تاسف خوردم. نه تنها بین استاد بزرگ موسیقی ملی ما،حسین قوامی و فرد بغل دستی اش تفاوتی نبود ، بلکه مزار بسیاری از افراد معمولی اطراف، بهتر و شایسته تر از ایشان بود . باز هم به آن شخص به حالت اعتراض از وضعیت این قبور گفتم . آن شخص به من گفت : "سعی کن از این حرفها نزنی.... بیا فاتحه ای بخوان و برو" در این زمان به این افراد اهمیت داده نمی شود. و ادامه داد: مدتی پیش یک نفر از مزار فردین سوالی کرد . او را با ضرب و شتم بردند. شما هم بهتر است "فقط خدا رحمت کند" بگویی و بروی و از من درخواست عیدی کرد. به پاس زحماتش عیدی به او دادم و برگشتم بر سر مزار قبور.

تصاویری از محل قبرها گرفته ام که در انتهای پست می بینید. به هیچ وجه فکر نمی کردم منزلت مزار هنرمندان طراز اول موسیقی کشورمان در این سطح نازل باشد. شاید من به سبب علاقه به موسیقی، میخواهم که برای هنرمندان این عرصه شان والایی در نظر بگیرند ولی رادیو فرهنگ هم در یکی از برنامه های چند روز گذشته گفت در میدان حسن آباد تهران به علت عدم توجه و سهل انگاری مسئولین قبر استاد کلهر، خوشنویس بلند آوازه و صاحب سبک نیز مخدوش و گم شده است و نشاني از او نيست.

باید معتقد باشیم برای هنرمندان همه عرصه ها باید جایگاه والایی در نظر بگیریم. چه در زنده بودنشان و چه در وفاتشان. تا وقتی که خود ما ارزش و منزلت هنرمندان و دانشمندان بزرگ کشورمان را نادیده بگیریم، کشورهای فرصت طلبی همچون تاجیکستان، افغانستان، ترکیه و حتی عربستان همه مایملک فرهنگی و علمی ما را از آن خود خواهند دانست. چندی پیش در خبرها خواندیم که در کتب مدرسه کشور عربستان، ابوعلی سینا، دانشمند آن کشور معرفی شده است. فارابی و مولوی و ناصر خسرو و بقیه نیز توسط کشورهای دیگر تجلیل میشوند و بخاطر اهمال کاریهای ما، هنرمندان واقعی این مرزو بوم برای همه افراد جامعه ناشناخته مانده اند.


   
   
نوشته شده در تاريخ یکشنبه پانزدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری
بررسي موسيقي سنتي تركيه
پژوهشي از ساناز نخجوان

پايگاه اطلاع‌رساني موسيقي ايران: موسيقي تركي را مي‌توان به دو بخش عمده تقسيم كرد: موسيقي كلاسيك ترك (Turk Sanat Muzik) و موسيقي محلي (Turk Halk Muzik).
موسيقي كلاسيك ترك:
موسيقي كلاسيك ترك كه بر سيستم مقام بنا شده بر دو پايه استوار است:
-مقام
-اصول
پنج فاصله در موسيقي تركي استفاده مي شودد:
مجنب بزرگ- مجنب كوچك- طنيني- بقيه- ارتيك Artik
تا اواسط قرن هجدهم مقام‌ها به سه خانواده تقسيم مي‌شده‌اند:
- خانواده راست
- خانواده عشاق و حسيني
- خانواده حجاز
پس از قرن هجدهم اين تقسيم‌بندي به دو گروه بسيط و مركب تغيير يافت.
مقام‌هاي بسيط از تركيب  يك تتراكورد + يك پنجم تشكيل مي‌شود. نقطه اشتراك اين تركيب Iguclu ناميده مي‌شود كه مي‌تواند مشابه شاهد باشد.
اين مقام‌ها عبارتند از:
حسيني- كارجيگار- حجاز- عزال- چارگاه- بوسليك- سوزناك ساده- زيرگوله حجاز- همايون- كردي- نوا- عشاق
مقام‌هاي مركب:
با توجه به تغيير ساختار گام يعني چهارتايي‌ها و پنج‌تايي‌ها اين مقام‌ها به وجود مي‌آيند كه با توجه به نت قرار به هشت گروه مي‌تواند تقسيم شود (منظور از قرار نوعي ايست است):
- قرار روي پرده عجم عشيران
- -قرار روي پرده راست
- قرار روي  پرده دوگاه
- قرار روي پرده سه گاه
- قرار روي پرده بوسليك
-  قرار روي پرده يگاه
-  قرار روي پرده حسيني عشيران
- قرار روي پرده عراق
از بين اينها مي‌توان به مقام‌هاي زير اشاره كرد:
عجم عشيران- ماهور- سلطانيه گاه- نهاوند- حجاز كار كردي- زيرگوله سوزناك- سوزدل- اوج ارا- حجاز كار- شدربان- عجم- حظام

 

بقیه درادامه مطلب...........


ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ یکشنبه پانزدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری

همایون شجریان این روزها با همکاری مجید درخشانی مشغول کار بر روی اثری با استفاده از تمامی سازهای ابداعی محمدرضا شجریان است.

به‌گزارش پایگاه خبری - تحلیلی شجریانی‌ها، مجید درخشانی با اعلام این خبر گفت: این فکر به ذهنم خطور کرده بود که اثری را با استفاده از تمامی سازهای استاد شجریان بسازم و از رنگ آمیزی و تنوع صدایی این سازهای جدید استفاده کنم که بالاخره پس از صحبت‌هایی که صورت گرفت قرار شد همایون این کار بخواند.

این آهنگساز در ادامه افزود: ما به طور تجربی شروع به ضبط این کار کردیم و در آن از تمامی سازهای زهی استاد مانند صراحی، صراحی باس، صراحی سوپرانو، کرشمه، صبوح، ساغر و بم ساز بهره گرفتیم.

وی تصریح کرد: تا کنون نیمی از این اثر ضبط شده است که به محض اتمام مراحل تولید آن راهی بازار خواهد شد. بخشی از این قطعه در مراسم جشن ثبت جهانی ردیف‌های موسیقی ایرانی در خانه موسیقی برای حاضران پخش شد.

درخشانی همچنین با اشاره به  قابلیت‌های ردیف موسیقی ایرانی گفت: من ردیف را مشابه گفته‌های آقای علیزاده می بینم؛ یعنی اعتقاد دارم فقط نباید به حفظ ردیف اکتفا کرد؛ بلکه می بایست آن را درک کرد تا بتوان از مسیر ردیف به مراحل بالاتری رفت. به نظر من ردیف این پتانسیل را دارد که در داخل آن به تولید و خلاقیت پرداخت که این موضوع  به آمادگی ذهن خلاق موسیقیدان نیز بستگی دارد.

وی همچنین در مورد گرفتاری جوان‌ها در قالب ردیف گفت: در ابتدای امر باید بتوانیم درگیرقالب ردیف بشویم و آرام آرام آن را درک کنیم. یعنی اساتید ما باید ابتدا اصل ردیف را که الفبای کار ما است آموزش دهند؛ اما کار به همینجا ختم نمی شود و به گمان من اساتید ما باید چگونگی استفاده از این ردیف‌ها در آثار را با استفاده از خلاقیت‌های فردی به هنرجویان آموزش بدهند.

این نوازنده تار در ادامه تاکید کرد: به طور قطع ظرفیت‌های بروز و رشد خلاقیت موسیقیدان در ردیف وجود دارد و ما تا کنون هر کاری انجام داده‌ایم همه از دل ردیف بر آمده است و این شیوه را نیز باید به درستی به نسل بعد منتقل کنیم.

نوشته شده در تاريخ جمعه سیزدهم فروردین 1389 توسط نیما قهرمانی دهبکری
  • سیب خیال
  • رفتن